zondag 11 juni 2017

Honolulu - Turtle Bay (1)

001 Ontbijt bij hotel Waikiki002 Ontbijt bij hotel Waikiki

De volgende ochtend zijn we na een overheerlijk afscheidsontbijt vertrokken uit Honolulu. De volgende twee nachten zouden we in een hotel in het noorden van Oahu verblijven. We hadden voor deze dag veel korte en wat langere stops gepland, voor een groot deel nog in de buurt van Honolulu.

030 Waikiki beach033 Waikiki beach

Voordat we uit Waikiki vertrokken hebben we nog een korte wandeling in oostelijke richting gemaakt omdat daar nog een paar filmlocaties waren die Arjan wilde zien. Meer over de filmlocaties verderop in deze reisblog. Hier een paar impressies van dit deel van Waikiki.

029 Waikiki beach

Op de volgende foto een standbeeld van Duke Kahanamoku. Hij heeft als zwemmer en waterpolospeler meegedaan aan de Olympische Spelen van o.a. Stockholm (1912), Antwerpen (1920) en Parijs (1924). Hij heeft daarbij een aantal gouden en zilveren medailles gewonnen. In Parijs werd hij tweede achter Johnny Weissmuller. Toch heeft hij zijn beroemdheid niet alleen aan zijn sportieve successen te danken. Hij is namelijk ook de uitvinder van de surfplank.

015 Duke Kahanamoku uitvinder surfboard Duke Kahanamoku

Tussen de weg en het strand staat deze enorme banyan boom. Deze bomen hebben luchtwortels die vanaf de takken tot de grond raken. In de buurt van het hotel waar we de volgende dagen zouden verblijven stond een nog veel grotere banyan tree.

021 banyan tree Waikiki beach023 banyan tree Waikiki beach
024 Bloemen

Ons eerste reisdoel van deze dag was Diamond Head. De krater die je vanaf Waikiki Beach ziet liggen. Je kunt daar met de auto inrijden en dan kun je wat rondlopen of helemaal naar de kraterrand klimmen. Toen we de krater binnenreden was er echter net een ongeluk gebeurd en daarom werden we weggestuurd. We zijn toen naar een punt aan zee gereden in de buurt van een vuurtoren en hebben daar een paar foto's gemaakt.

054 uitzicht iets verder richting Diamond Head058 uitzicht iets verder richting Diamond Head

In het water lagen de surfers te wachten op hoge golven.

057 uitzicht iets verder richting Diamond Head

We zijn vervolgens teruggereden naar Diamond Head waar het nog steeds niet mogelijk was om de auto te parkeren. We hebben de auto bij een uitzichtpunt voor de tunnel naar de krater gezet. Je had daar uitzicht op Koko Crater. We zouden daar later nog in de buurt komen.

061 Uitzicht bij ingang Diamond Head

Diamond Head

Diamond Head is de grootste van een serie vulkaankegels aan de oostzijde van Honolulu. Ze zijn allemaal ontstaan als erupties van de Koʻolau Range vulkaan. Merkwaardig genoeg is dat gebeurd ongeveer een miljoen jaar nadat de Koʻolau slapend was geworden. De eerder door ons bezochte Punchbowl krater stamt uit dezelfde periode.
De foto hierboven is in de krater gemaakt.

Roodbuikbuulbuul

Bovenstaande roodbuikbuulbuul troffen we in de krater en op de volgende foto is het uitkijkplatform op de rand van de krater te zien. Wij zijn daar niet geweest.

068 In Diamond Head Crater Uitkijkplatform Diamond Head

We zijn daarna doorgereden in de richting van de Koko Crater. Onderstaande foto van Diamond Head is gemaakt vanaf de Koko Crater.

074 Uitzicht op Diamond Head CraterDiamond Head

Koko Crater

095 Koko Crater096 Koko CraterKoko Crater

Koko Crater is ook een van de vulkaankegels van de Koʻolau Range vulkaan. Deze is veel recenter ontstaan dan Diamond Head. De uitbarsting die tot de Koko Crater heeft geleid heeft tussen de 70.000 en 100.000 jaar geleden plaatsgevonden.
Op de rechter foto is het steile pad naar de top van de krater duidelijk zichtbaar.

073 Stop bij Koko Crater072 Stop bij Koko Crater

In de buurt van Koko Crater zien we ook de laatste uitlopers van de bebouwing van Honolulu.

Koereiger

108 Koereiger090 Koereiger

De koereiger is één van de twee reigersoorten die we op vrijwel elk eiland hebben gezien. De koereiger is veel kleiner dan de blauwe reiger en ook kleiner dan de zilverreigers die je in Nederland ziet. De koereiger zit graag in weilanden tussen het vee. het grazende vee verjaagd muizen, kikkers en insecten, en dat is het voedsel van de koereiger. Bij Koko Crater zagen we een koereiger die alleen was. De oranje veren heeft de vogel alleen in de broedtijd. Deze koereiger liet zich van alle kanten fotograferen.

089 Koereiger110 Koereiger

Terwijl we de vogel stonden te observeren ving hij een kikker.

078 Koereiger

Indische mangoeste

Zoals de naam al aangeeft, ook dit dier is door de mens ingevoerd. De gevolgen zijn redelijk desastreus. Men heeft de dieren uitgezet om de ratten op de eilanden te bestrijden, maar men had er niet aan gedacht dat ratten nachtdieren zijn en de Indische mangoeste overdag actief is. Er zitten nu massa's van deze beesten op de eilanden. We hebben er veel gezien, ze steken vaak heel snel de weg over. Dit is de enige keer dat het gelukt is om er een op de foto te krijgen.

Hanauma Bay

Op het ansichtkaartje zien we op de voorgrond Hanauma Bay, onze volgende bestemming voor deze dag. Daarachter is de Koko Crater te zien, vanuit de lucht is de kratervorm beter te zien. Ook Hanauma Bay is het resultaat van vulkanische activiteit. Deze uitbarsting was ongeveer 32.000 jaar geleden en is de laatste uitbarsting geweest op dit eiland.

112 Hanauma Bay120 Hanauma Bay
Voordat je hier naar beneden naar het strand mag moet je eerst verplicht een film over dit kwetsbare gebied bekijken. Veel mensen komen hier om een dagje aan het strand te zitten, maar het is formeel een natuurreservaat met als doel de mensen te informeren over Hanauma Bay. Wij waren hier voor de schoonheid van de natuur en omdat deze baai ook voor filmopnames is gebruikt.

113 Hanauma Bay
De krater heeft een open verbinding met de oceaan. Op de foto's hieronder is dat te zien respectievelijk vanaf de bovenrand van de krater en vanaf het strand.

115 Hanauma Bay129 Hanauma Bay
134 Hanauma Bay

Vlak bij het strand staat deze banyan boom en terwijl we op het gras zaten te picknicken kwam er nog een koereiger langslopen.